نحوه طبقه بندی فضای سبز یک شهر

ارائه مطالب در مورد هر موضوعي

تبلیغات در سایت ما
تبلیغات در سایت ما تبلیغات در سایت ما

تبلیغات سایت

نحوه طبقه بندی فضای سبز یک شهر

دسته بندی فضاهای سبز موجود ،نخستین مرحله ای است که باید در سیاست  طراحی ، احداث و نگهداری فضاهای سبز عمومی یک شهر اجرا شود. با اتخاذ این شیوه ،مدیران منتخب محلی و مقاطعه کاران می توانند برای جوابگویی به احتیاجات ،روشها وراههای مخصوصی بیابند. عمل دسته بندی شامل مراحل زیر است :

-         صورت برداری از فضاهای سبز،نمایش این صورت برداری به صورت نقشه و نقشه برداری

-          تحلیل کاربردهایی که این فضاها در زمان بررسی داشته اند(وجود تجهیزات)

 

موجودی فضای سبز

 دارایی سبز یک شهر صرف نظر از فضاهای سبزی که توسط شهرداری اداره می شوند ، از مجموع فضاهای خصوصی ، فضاهای کوچک دارای گیاهان خود روی ،وزمینهای متعلق به دولت یا اداره ای خاص تشکیل می شود.

اشاره به این موضوع مهم است که فضاهای سبز عمومی تنها قسمت کوچکی از تمام پوشش گیاهی شهری را تشکیل میدهند. می توان از کلیه فضاهای سبز موجود در شهر صورت برداری کرد. در این حالت باید پس از شمارش فضای سبز انها را به صورتی روشن ومنطقی ، برحسب کاربرد،طبیعت یا مساحت ، برای هر محلهو منطقه جغرافیایی طبقه بندی کرد. بهتر است این صورت برداری را تا دسته بندی گیاهان متفاوت در فضاهای معدنی یا فضاهای سبز گسترش داد.

عکسبرداری بخصوص عکسبرداری هوایی روشی مفید برای سر شماری است .با این روش می توان در ان واحد شناختی دقیق وکلی از مناطق سبز شهر بدست اورد.

برای اگاهی از تحولات شهر وگیاهان ان لازم استکه هر دوتا چهار سال یکبار بررسی هایی از طریق عکسبرداری صورت گیرد. بدین ترتیب، مشاهده روند نابودی باغها یا پارکها امکان پذیر شده وسیاست ایجاد فضاهای سبز یا درختکاری شده عمومی مشخص می شود.

کیفیت زندگیدر اکثر شهرها به فضاهای سبز ، باغها وپارکهای خصوصی ان بستگی دارد. نابودی تدریجی این فضاها به طرق گوناگون ،پس از مدت معینی باعث تغییر شرایط زیست محیطی این شهرها میشود.

سرشماری از طریق عکسبرداری هوایی به ترتیب زیر انجام می شود .

-         مطالعه اصولی نقشه هوایی

-         تعیین مناطق سبز بر روی نقشه با مقیاس 2000/1

-         تفکیک مناطق درختکاری شده از مناطقی با در ختان منفرد

-         مطالعه اصولی و تطبیقی در محل بر اساس نقشه تهیه شده

 اطلاعات را می توان به دو صورت به کار برد : یا انها را 500/1 منظور کردتا اجزای ان (نوع درختان و اندازه انها و ترکیب مناطق در ختکاری شده )دقیقا مشص شوندیا به صورت یادداشتهایی قابل رجوع به نقشه های تهیه شده از عکسهای هوایی با مقیاس 2000/1 در اورد.

 

طبقه بندی فضاهای سبز موجود در شهر

 کاربردها و نوع فضاهای سبز شهری معیارهایی برای طبقه بندی هستند که مانند صورت برداری کلی موجب شناخت دقیق دارایی سبز شهر خواهد شد. بدین ترتیب خواهیم توانست پارکها و باغچه های میادین ، باغچه های محلی ، فضاهای سبز مخصوص - از قبیل فضاهای مجهز به وسایلی بری کمپینگ ، باغ وحش و قبرستان  - فضاهای سبز وایسته به مدارس ،دانشگاهها ،شهرکها و مجتمع های مسکونی ، درختکاری های ردیفی و فضاهای سیز منظره ای را تشخیص دهیم .

به نظرمی رسد این طبقه بندی به دلیل اینکه اغلب فضاهای سبز در ان واحد چند وظیفه راایفا می کنند ،مشکل و پیچیده است . برای حل این مساله مطالعه ای عمیق در باره گونه شناسی فضاهای سبز ،توسطموسسه تجهیز و شهرسازی منطقه پاریس و حومه (L.AU.R.L.F) صورت گرفته که در ان پنج کاربرد ساده مشخص شده است:

  1. گردش
  2. استراحت
  3. بازی
  4. گلکاری
  5. ورزش

بنابراین هر فضای سبز می تواند ترکیبی از 1و2و3و4و5 کاربرد داشته باشد :بدین ترتیب فضاهای سبز 32 گونه خواهند بود.


مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: